کنترل پروژه کشتیسازی (Shipbuilding project control)

کنترل پروژه کشتیسازی (Shipbuilding project control)

بنام خالق خلاقیت

کنترل پروژه کشتیسازی

به چه صورت کنترل پروژه کشتیسازی را به یک کنترل پروژه موفق تبدیل کنیم ؟برنامه ریزی و کنترل پروژه قالب اصلی یک پروژه را تشکیل می دهند و ادامه ی حیات، تکمیل پروژه و دستیابی به اهداف آن را تضمین می نمایند. یک پروژه موفق، پروژه ای است که نیازها و انتظارات کارفرمای پروژه را تامین نماید و در قالب بودجه و زمان از پیش تعیین شده تکمیل گردد. از این رو به منظور تضمین موفقیت یک پروژه می بایست ابتدا یک برنامه پروژه جامع براساس معیارهای قابل اندازه گیری زمان و بودجه تدوین گردد و در ادامه پیشرفت پروژه در انطباق با برنامه مذکور مورد نظارت و بازبینی مستمر قرار گیرد.(2)

پروژه های کشتیسازی شامل بخش های تعمیر و نگهداری ،تغییر کاربری ،ساخت کشتی و … می باشند .

گزارشات حاکی از آن است که علی رغم صرف کردن هزینه و زمان زیاد پروژه ها از کیفیت پایین برخوردارند .

بنظر شما علت چیست ؟

یکی از علل اصلی آن این است که گروه های مختلف با هم هماهنگ کار نمیکنند .حال آنکه  کشتی به طرز هولناکی پیچیده است. به خودی خود یک شهر است، و بسیار پیچیده ­تر از یک شهر، زیرا بسیاری از شهرها سامانه تولید نیرویی برای خود ندارند. در حالیکه یک کشتی همه توانی که بر روی خود نیاز دارد را از سوخت خود فراهم می­کند.

چرایی تغییر کاربری ;

در صنعت خانه­ سازی با گران شدن خانه­ ها مردم به جای خریدن خانه به سمت اصلاح (تعمیر، تغییر و…) خانه ­های قدیمی می­روند. گمان می­کنم شما همین روند را در صنعت کشتی­سازی خواهید یافت. چون که هم اکنون کشتی­ها گران­تر شده ­اند، مالکین به جای خرید شناور جدید به سمت تغییر کاربری و اصلاح کشتی، برای افزایش ظرفیت یا رسیدن به سود اقتصادی می­روند. برای مثال Sea-Land کشتی­هایش را به ژاپن برد تا موتورهای بخار آنها را با سیستم دیزل تعویض کند. دلیل این کار صرفه­ جویی سالانه ۲۰۰۰۰۰ دلار به دلیل هزینه سوخت دیزل می­باشد. اگر بخواهیم چنین کاری را در آمریکا انجام دهیم، باید آماده ارائه همان خدمات با مدیریت هوشمند در قراردادها باشیم.

یک دپارتمان برنامه ریزی ;

وجود یک دپارتمان مرکزی برنامه ­ریزی و زمان­بندی برای کار تعمیر یک اصل مهم است. این از آن روست که دستور کار باید با جزئیات بسیار بیشتری از آنچه امروز نوشته می­شود، نوشته شود و تنها زمانی انجام می‌شود که شما یک دپارتمان مرکزی برنامه­ ریزی و زمان ­بندی داشته باشید که کار اصلی آن نوشتن این دستور کارها است به گونه ­ای که کامل باشند و به مدیریت بالادست تضمین دهند که تعمیرات اساسی در کشتی ­سازی با موفقیت در حال پایان یافتن هستند.

دپارتمان برنامه ­ریزی باید به چهار شاخه بخش شود: ۱) بخش ساختاری، پوشش­ دهنده تعمیرهای بدنه و تعویض ورق فلزی و جوشکاری؛ ۲) بخش ماشین­ آلات پوشش­ دهنده ماشین­کاری و لوله­ کشی؛ ۳) بخش الکتریکی برای موتورها، ژنراتورها، جعبه­ های تقسیم برق و ۴) بخشی برای خدمات تجاری، ریگر (جابجا کنندگان)، رنگ­کاری و سند بلاست.

برنامه ­ریزهای مستقل باید پیش از این یک مکانیک ­های توانمندی بوده باشند که به درون دپارتمان برنامه ریزی راه پیدا کرده­ اند و مسئولیت تجهیزات را دارند. آنها باید از همان زمانی که دارنده کشتی درخواست آغازین برای تعمیرات اساسی می­دهد تا زمانی که می ­بینند نتیجه آخرین آزمایش از روی میزشان گذر می­کند در حالی که گویای «این تجهیزات خوب هستند» می­باشد برای تجهیزات احساس مسئولیت داشته باشند. برنامه ریزها باید کاملاً از نزدیک با سرپرست کشتی و خدمه کار کنند تا از تطبیق با زمان­بندی و اینکه تمام مفاد کار که در دستور کار آمده است اطمینان بدست آورند. کنفرانس­ های هفتگی اغلب در کار تعمیرات وجود ندارند تا بتوانند چنین هماهنگی را بوجود آورند. آنها باید از نزدیک با مسئولین خرید کار کنند تا بتوانند فروشندگان پاسخگو را بیابند و مطمئن شوند قطعه­ های تعمیری به موقع به درون کشتی آورده می­شوند.

در کار با این افراد درمی ­یابید که شما سه مسئولیت دارید. شما تولیدکننده را می ­یابید که می­گوید: «شما نمی توانید من را مسئول پایان کار در سه هفته و با این هزینه و این کیفیت بدانید. چونکه من یا باید نفرات بیشتری استخدام کنم و یا زمان بیشتری کار کنم.» هر کس که در این حرفه کار می­کند باید مسئولیت این که کارها را طبق زمان­بندی و با هزینه برآورد شده و با کیفیتی در سطحی قابل قبول انجام دهد قبول کند. او نمی­تواند از زیر هیچ یک از این سه مسئولیت شانه خالی کند. یک کشتی برای زمان محدودی برای تعمیرات به کشتی سازی می­رود و تأخیرات باعث می­شوند که نتواند به تعهدات کاری خود عمل کند. برای مالک این می­تواند بیش از ۳۰۰۰ دلار در روز هزینه داشته باشد. این موضوع بسیار جدی برای مالک و ما می­باشد.

مشتری ناراحت است ;

بزرگترین بدخدمتی که کارخانه کشتی ­سازی می­تواند در برابر مشتری بوجود آورد این است که بگوید مثلاً فرآیند تغییر کاربری نه ماه طول خواهد کشید اما این زمان به میزان قابل ملاحظه­ ای زیادتر به طول انجامد. بدترین مثال از فردی که کشتی را تحویل گرفت اما آن را به موقع تحویل نداد، در مورد تعمیر یک کشتی مهمات جنگی بود. این کشتی برای تعمیر اساسی معمولی موتور که باید سه ماه یکبار انجام شود به کارخانه تعمیر کشتی Mare Island Navol فرستاده شود.فونداسیون موتور اصلی کشتی به خاطر بد لنگر گرفتن ناموزون شده بود. به همین دلیل با وجود اینکه در کارخانه کار خاصی روی موتور انجام نشده بود، کشتی نتوانست از دروازه کارخانه خارج شده و بیرون برود. به دلیل ناموزونی، یاتاقان­های موتور خراب شدند و کشتی به کارخانه بازگشت. در این مرحله یاتاقان­ها تعمیر شدند و کشتی دوباره بیرون فرستاده شد. زمان زیادی طول کشید تا کارخانه تعمیر کشتی مشکل اصلی را تشخیص دهد. تا آن زمان موتور کشتی به دلیل ناموزونی فونداسیون آسیب های جدی دیده بود. آنها ناچار شدند موتور کشتی را پیاده کرده و فونداسیون را مجدداً تراز کنند. از زمانی که کشتی وارد کارخانه کشتی ­سازی شد، تا وقتی که از آن خارج شد سه سال طول کشید. وقتی مشتری کشتی را برای سه ماه به شما می­ سپارد و شما آن را سه سال نگه می­دارید، مشتری کاملاً حق دارد که بسیار ناراحت شود.

قلب هماهنگی سیستم;

قلب هماهنگی سیستم، مرکز کنترل هزینه هاست. اصول حسابداری هزینه ها را کنترل می کنند. دیروز یک فرد محترم می گفت که به ۱۵ گونی لوبیا برای حسابرسی به سرمایه اش نیاز دارد و امروز فرد دیگری می‌گوید برای انجام دادن محاسبات مالیاتی خود به یک کامپیوتر نیاز دارد. همچنین اگر بخواهد بداند که نصب یک سیستم روانکاری روغن چقدر هزینه دارد و این دانش را مبنای تخمینهای آینده خود کند، می تواند از کامپیوتر بهره ببرد. این دو نیاز، یعنی حسابداری هزینه ها و آنالیز هزینه ها، در اکثر سیستمهای حسابداری که امروزه در کارخانه های کشتی سازی به کار می روند، با هم هماهنگ نیست. سیستمهای کنترل هزینه تنها به یکی از این دو نیاز، و اغلب به حسابداری هزینه ها می پردازند. چراکه حسابدارها اولین گروهی بودند که کامپیوترها را به کارخانه های کشتی سازی وارد کردند، چون در کارخانه ها، همه زمان صرف برنامه های مربوط به انبار کردن و حسابداری می شود، زمان بسیار کمی برای مدیریت و کاربرد کامپیوتر برای اهداف دیگر باقی می ماند.

همه ما مدیرانی را دیده ایم که مدام برای تشخیص مشکلات کارخانه کشتی سازی خود دست و پا می زنند. چنین مدیرانی همه بار مشکل را به دوش کشیده و تمام توان خود را به عنوان مدیر، بر روی این مشکل می گذارند. سابق بر این، دریاسالار بسیار مایل بود که به اسکله برود و با کارمندان خود صحبت کند. یک روز دریاسالار از من پرسید که چطور می توانم یک کمپرسور بخار حیاتی را در زیردریایی و در حال آزمون دریایی جایگزین کنم. او می دانست که این عملیات جایگزینی نیازمند توقف آزمون دریایی است، همچنین مشخص بود که انجام این کار بسیار لازم و حیاتی است. او به دفتر تولید رفت تا در مورد این مشکل با آنها صحبت کند. متصدی بخش تولید مثل یک تن آجر روی سر من خراب شد. دریاسالار به یکی از مشکلات من علاقه مند شده بود در حالی که متصدی بخش تولید از آن مشکل اصلا سردر نمی آورد. البته این موضوع، مشکل بزرگی نیست. این موضوع را بیان کردم تنها برای اینکه ببینید در چنین شرایط خاصی چطور عمل می کنیم. مشکلات خیلی زیادی بوده که باید دریاسالار برای به نتیجه رساندن آنها کمک می‌کرد. به عنوان مثال در یک مورد میزان پایداری کشتی برای کارآزمایی دریایی تعیین نشده بود. من به اطلاعات مربوط به تست خمیدگی نیاز داشتم که برای آماده سازی کشتی برای سفر دریایی انجام می شود. من این اطلاعات را در اختیار نداشتم. می خواستم برای این که به بخش طراحی رفته و این اطلاعات را درخواست کرده بود از او قدردانی کنم. مشکل او این بود که واقعا نمی دانست مشکل در کارخانه واقعا در کجاست. (1)

 

نمایش تلاش برخی از شرکتهای ایرانی برای ایجاد ساز و کار کنترل پروژه :

توانمندی واحد برنامه ریزی و کنترل پروژه

تهیه برنامه اصلی پروژه مطابق با خصوصیات پروژه

ایجاد سیستم اندازه گیری تمامی فعالیت های پروژه

تهیه و کنترل برنامه دو هفتگی برای تمامی کارگاه ها

تهیه گزارشات پروژه همراه با آنالیز انحراف ها

Software facilities:

Primavera

Microsoft project

Excel and vba

(3)

منابع;

(1)  یادداشت­‌هایی بر مدیریت تعمیر و تغییر کاربری کشتی

(2)  مهارت آموزی برنامه ریزی و کنترل پروژه های نفت، گاز و پتروشیمی 

(3)  شرکت بهر گستر هرمز 

 

 

 

 

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید: